Zorgaanbod

Zelfredzaamheid is het vermogen van iemand om voor zichzelf te zorgen. Men kan eigen problemen oplossen en gaat zelfstandig door het leven, ofwel weet zichzelf te redden. Mensen die ernstig ziek, gehandicapt of heel oud zijn, kunnen niet altijd voor zichzelf zorgen. Zij hebben hulp nodig bij de dagelijkse gang van zaken. Met de hulp van een professionele begeleiding wordt je ondersteund om je zelfredzaamheid te vergroten en bied ik samen met mijn collega's jouw een zinvolle of een leerzame ondersteuning aan door o.a.:

 

1 op 1 begeleiding (met/zonder ADL ondersteuning)

Woont u zelfstandig thuis en heeft u zorg of ondersteuning nodig? Bijvoorbeeld hulp bij wassen en aankleden, wondverzorging of het gebruik van uw medicijnen? Doe dan een beroep op de vriendelijke medewerkers van SDS Zorg! Omdat u zelf weet wat goed voor u is, houden wij rekening met uw persoonlijke wensen. Bovendien komt er zoveel mogelijk een vertrouwd gezicht bij u over de vloer.

 

Vanuit een groepssituatie, zoals binnen psychiatrische afdelingen of jeugdzorginstellingen is het soms nodig extra individuele aandacht te schenken aan mensen. Mensen die moeite hebben met bijvoorbeeld het uiten van emoties of aanpassingsmoeilijkheden hebben. Deze zorg is op het individu gericht en afspraken worden geheel gericht op de gene die de hulpvraag heeft. Ook kan 1 op 1 begeleiding worden ingezet om de rest van de groep en het personeel voor één of meerdere dagen te ontlasten, op deze wijze kan een ieder weer even op adem komen. SDS Zorg is gespecialiseerd in 1 op 1 begeleiding.

 

Groepsondersteuning (met/zonder ADL ondersteuning)

De groepsbegeleiding heeft als doel het organiseren van het groepsgebeuren/groepsklimaat en begeleid de cliënten groep met als inzet het veranderingsproces bij de cliënt(e) te stimuleren. Dit kan bijvoorbeeld door; Themagerichte groepsbegeleiding ter bevordering van de zelfstandigheid, zelfredzaamheid en sociale vaardigheden: De groepsbegeleiding bij SDS Zorg wordt vormgegeven middels themagericht werken. De thema’s worden ondersteund door bijpassende activiteiten, waardoor het leren van en het ervaren van leeftijdsgenoten op een natuurlijke en ongedwongen manier plaatsvindt. Het delen van kennis, ervaringen en gevoelens draagt bij aan de sociale ontwikkeling en de vergroting van het zelfvertrouwen, zelfredzaamheid en zelfstandigheid. De begeleiding vindt wekelijks plaats met een vaste groepssamenstelling.

 

Coaching (familie hulp, mediator, etc.)

Coaching kan in verschillende vormen bestaan o.a. Omgaan met stress en werkdruk Een carrièrestap maken, Werk/privé balans herstellen, Team weer laten samenwerken Conflict(en) op het werk Groeien in de huidige functie Effectiever communiceren, Omgaan met kritiek Assertiviteit vergroten Versterken van zelfvertrouwen Verbeteren persoonlijke relatie(s), Hervinden van passie Patronen doorbreken Omgaan met verlies en nog veel meer Trainingen

 

(Mindfullnes, meditatie, weerbaarheids, etc.)

Mindfullnes therapie is een vorm van therapie die je leert lichamelijk en mentaal tot rust te komen. Daarbij gaat het om verlichting van de stress en spanningen op het moment van de sessie, maar je wordt ook aangespoord om te evolueren naar een meer permanente staat van kalmte. De capaciteit tot zelfzorg is één van de uiteindelijke doelen in relaxatietherapie, zodat je zelf in staat wordt te ontspannen wanneer nodig of om te gaan met stressvolle situaties. Daartoe gebruikt relaxatietherapie diverse oefeningen en technieken, zoals bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen, lichaamsbeweging, visualisatie en meditatie.

 

Activiteiten (kan zowel binnen of buiten)

Samen zoeken wij een plaats waarin er diverse activiteiten geboden kan worden dat aansluit aan uw wensen of doelen o.a. houtafdeling, computerlessen , fietsen maken, leren koken, nederlandse taal leren, socialiseren, therapieen. Ditkan ook natuurlijk bij onze eigen Dagactiviteitencentrum in Zoetermeer

 

Breng en ophaal service

Indien het niet mogelijk is voor u om te kunnen reizen van a naar b, is het mogelijk om u daarin te ondersteunen dit kan zowel met eigen vervoer, ov, lopen of op de fiets.

 

Maatschappelijke werk

( fin.zichtelijk maken, helpen met schulden, of samen gaan naar bepaalde instanties, etc.) Maatschappelijke zorgverlenen zoals het helpen met financiele opbouw of afbouw o.a. schulden, spaarpotje maken of een financiele overzicht maken. Met clienten op pad gaan om bepaalde zaken te regelen. Diverse informatie verstrekken mbt wensvragen dat kan verschillen in opleidingen, stage, activiteiten cq vrijwillig of beroepsmatig, zorgaanbieders.

 

Leren om te gaan met de computer/internetwereld:

Verbreed je wereld door te weten hoe je kan omgaan met de computer, je zal de basis leren zoals omgaan met office, excel en vele ander software. Hiermee kan je eventueel brieven schrijven of andere administratie regelen voor jezelf. Ook ondersteunenen wij je hoe je om kan gaan met het internet wereld. Daar kan je dan eventueel bekijken en opzoeken wat voor jouw belangrijk is maar je kan ook natuurlijk gewoon films of muziek luisteren. En als je wilt kan je ook blind leren typen.

 

Sport en gezondheid

Om jouw lichamelijke motoriek te versoepelen en soepel te houden kan je ook daarin ondersteund worden. Samen kijken wij of er een aantal oefeningen zijn waarin wij jouw conditie en jouw lichamelijke motoriek kunnen verbeteren. Je hebt veel meer invloed op jouw gezondheid dan dat je denkt. Sport is niet alleen goed om fit te blijven maar kan ook stressverlagend werken. Ook als je nog geen last van stress hebt, kun je door middel van beweging zorgen dat je je nog beter voelt. Het kan je lichaam gespierder maken, je geest positief stimuleren en natuurlijk kun je afvallen door sporten. Dit alles zal ervoor zorgen dat jij (weer) helemaal lekker in je vel zit!

 

Gezond eten en goedkoop boodschappen doen:

Voeding bevat de brandstoffen die je nodig hebt om een goede sportieve prestatie te kunnen leveren. Als je fitnesst, moet je dus goed eten. Elke maaltijd is belangrijk. Eet in elk geval minstens 3 keer op een dag, sla geen maaltijden over en verspreid ze goed over de dag. Volg daarbij de zogeheten Schijf van Vijf: Groente en fruit, smeer en bereidingsvetten, vis- en peulvruchten, vlees/ei/ vis/noten en zuivel, brood- en graanproducten en aardappelen, dranken oa thee/water. Samen maken wij een weekmenu en naar aanleiding daarvan gaan wij kijken wij de ingredienten het goedkoopst kunnen halen.

 

Samenvatting:

Dit zijn een van de zorgplannen die wij kunnen geven. Wij kunnen nog veel meer maar dit lichten wij graag mondelings toe. Heeft u nog andere wensvragen of bepaalde doelen te behalen is dit altijd te bespreken. Zoals ADL ondersteuning. Heeft u hulp nodig met het douchen, aankleden, huishoudelijke taken of hulp nodig met uw persoonlijke hygiene? Dit is allemaal mogelijk en is echt alles bespreekbaar.